Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Sabine Wollscheid (4)
  • Cathrine Pedersen (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Karin Vaagland (1)
  • Rannveig Røste (1)
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss

Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye?

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Hvorfor lærere bruker kopier som læremateriell

Kopier brukes i utstrakt grad som læremateriell i norske skoler, som supplement til standardverk, for å variere undervisningen og for å gi tilpasset opplæring. Lærere definerer ofte begrepet «kopiering» for snevert, når de utelater utskrifter fra nettsider og kopiering av digitalt materiale.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Lesetiltak i sommerferiene kan redusere sosiale forskjeller

Prinsippet om likeverdig opplæring for alle danner grunnlaget for det norske utdanningssystemet. Likevel har forskere og politikere gjentatte ganger pekt på forskjeller i skoleresultater relatert til sosiale forskjeller. En systematisk oversikt tyder på at det kan være mulig å redusere sosiale forskjeller i leseferdigheter i løpet av sommerferiene.

Publisert: 30.06.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo