Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (5)
  • Digitalisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (5)

Artikkelforfatter

  • Steinar Brandslet (5)
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Nesten alle lærte å lese med ny metode

Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fysisk aktivitet påvirker gutter og jenter ulikt

Jenter får ikke mindre kroppsfett av å være mer fysisk aktive. Hvor runde de er har heller ikke betydning for hvor aktive de er. Men for gutter finner forskerne sammenhenger.

Publisert: 27.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Dataspill gir ikke barn psykiske problemer

Barn som viser tegn på spillavhengighet er ikke mer utsatt for psykiske vansker, viser ny forskning. Noen får til og med mindre angst enn andre.

Publisert: 14.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Overvektige barn undervurderer størrelsen sin mest

Barn med stor kropp tar mest feil om egen kroppsstørrelse. Jo større kroppen deres er, desto mer feil tar de.

Publisert: 04.12.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn Gemini.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo