Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (2)
  • Engelsk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)

Artikkelforfatter

  • Thomas Arnesen (2)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Lars Vavik (1)
Fagartikkel

Ungdomsskulen: IKT-bruk og læringsresultat i engelsk

Bruken av datamaskinar vart innført i norsk skule for tretti år sidan i von om og tru på ein betre skule, men utan feste i god forsking. Eit forskingsprosjekt har sett på korleis læringsresultata i engelskfaget vert påverka av bruk av IKT og i kva mon IKT er ein nyttig reiskap for differensiert opplæring.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Det evige og det flyktige - IKT rolle i skolen

Skolen er en altfor viktig institusjon til at vi kan la et perspektiv på teknologi som omformer av skolekulturer være det dominerende referansepunktet i arbeidet med å forbedre pedagogisk praksis. Dersom dette gjøres uten en forankring i skolens formål og innhold, står en i fare for å leke blindebukk med framtidas skole. Artikkelen kan leses som en kommentar til Andreas Lunds artikkel i Bedre Skole nr. 4/2011, der han ut fra teorier om digitale artefakter skriver om hvordan IKT endrer skolekulturen.

Publisert: 27.01.2012 Hentet fra Bedre skole 1/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo