Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Læreplaner (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Tine S. Prøitz (5)
  • Christine R. Stenersen (1)
  • Guri Skedsmo (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Therese Nerheim Hopfenbeck (1)
Fagartikkel

Hva skjedde med ideen om en kultur for læring i skolen?

Begrepet «kultur for læring» sto sentralt i introduksjonen av Kunnskapsløftet; i dag ser vi at det var vagt i sitt innhold og manglet en klar definisjon. Når fagfornyelsen nå skal implementeres, med nye begreper og satsingsområder, så bør vi være oppmerksomme på hvordan begrepene blir definert og brukt, slik at de kan være til nytte i den praktiske skolehverdagen.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Læringsutbytte i politikk og praksis

Et forskningsprosjekt viser at de siste års utdanningspolitikk ser ut til å ha slått rot i læreres arbeid. Det har skjedd gjennom politiske føringer og gjennom lærernes egne utviklingsarbeider. Særlig kompetansemål og både gamle og nye former for vurdering, som fagsamtalen, har fått fotfeste i praksis.

Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Læringsutbytte - slik lærere, forskere og politikere ser det

Da Kunnskapsløftet ble introdusert, fikk læringsutbytte som begrep og fenomen en fremtredende rolle i grunnopplæringen. Men forskning viser at det fins ulikheter mellom læreres, forskeres og politikeres forståelse av læringsutbytte. Dette har konsekvenser for pedagogiske og utdanningspolitiske prioriteringer og beslutninger.

Publisert: 20.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Fagartikkel

Nye verktøy og rutiner for resultatoppfølging

Nasjonale prøver får stadig større betydning, men vi vet fortsatt lite om hvordan resultatene blir tatt i bruk av kommuner, skoleledere og lærere. Vi har også begrenset kunnskap om hvordan tiltak som har til hensikt å bedre undervisning og læring, fungerer i praksis. Eksempler fra tre kommuner viser svært ulik praksis for bruk av elevresultatene.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2015
Fagartikkel

Rettferdig standpunktvurdering – på grensen av det mulige?

I en undersøkelse har man spurt lærere innenfor fem ulike fag om hva slags grunnlag de baserer sine standpunktkarakterer på og hva de legger vekt på når de skal sette karakteren. Resultatene blir lagt inn i en modell der man skiller mellom to tilnærminger til karaktersetting. Det viser seg at fagenes egenart spiller en overraskende stor rolle for hvordan standpunktkarakterer settes. Standpunktvurdering blir av lærerne sett på som et utfordrende tema, og mange etterspør tydeligere retningslinjer på feltet.

Publisert: 28.01.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo