Artikkel Læringsanalysens uklare horisont En offentlig utredning viser at læringsanalyse fortsatt er et lite kjent begrep i skolen, og det fins få eksempler på praktisk bruk. Men det haster desto mer å få det som angår lovverk og personvern på plass. Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Artikkel Lærerorganisasjoner – en bremsekloss for utvikling I et forskningsprosjekt har man registrert hvor stor makt lærerorganisasjonene har i en rekke europeiske land. Deretter har man sett dette i forhold til landenes muligheter til å gjennomføre reformer i skolen. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel En lærerprofesjon i endring Lærerne har mer støtte enn på lenge for at de skal være med å prege den faglige og pedagogiske utviklingen i skolen. Dette er en sjanse vi må gripe, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal. Publisert: 19.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel Tilbakemelding til tilbakemelderne Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel Skolens bidrag til læring – vanskelig å finne, lett å misbruke Tina Trujillo fra Berkeley-universitetet har forsket på «value added models», eller skolebidragsindikatorer, som er den norske benevnelsen. På et seminar ved Universitetet i Oslo 1. juni advarte hun mot lettvinte løsninger når man prøver å finne skolens eller lærerens bidrag til elevenes læring. Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2017
Artikkel Nytt senter for læringsanalyse Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse. Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016