Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Torunn Klemp (2)
  • May Britt Postholm (1)
Fagartikkel

Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren

Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har.

Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis?

Denne artikkelen argumenterer for at refleksjon er viktig i lærerutdanningen, slik forskning dokumenterer at den er det innenfor den profesjonelle utøvelse av læreryrket. Den drøfter også ulike pedagogiske praksiser som kan styrke refleksjonsprosessen i lærerutdanningen.

Publisert: 28.01.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 36) 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo