Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (4)

Artikkelforfatter

  • Trude Havik (4)
Kronikk

På samme lag for barn som strever med å gå på skolen

Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe kreves et godt samarbeid mellom alle involverte aktører og at alle spiller på samme lag.

Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Tørst etter kunnskap – om elevenes skoleengasjement

Det er fantastisk å se engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Men det er enda kjekkere å se barn og unge med stort engasjement.

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Du er ikke alene

15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av depresjon, angst og atferdsproblemer. Hos åtte prosent er problemene så alvorlige at de kan diagnostiseres med en psykisk lidelse. Omtrent halvparten av oss kommer til å få en psykisk lidelse i løpet av livet. Det kan være din venn, ditt barn, din elev eller deg selv.

Publisert: 06.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Læreren og elevenes vennskap

Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever.

Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo