Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (17)
  • Utviklingsforstyrrelser (17)
  • Autisme (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (3)
  • Kognitive vansker (3)
  • Spesialundervisning (3)
  • Atferd (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (5)
  • Psykologi i kommunen (3)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • forskning.no (2)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet (1)
  • Norsk Tidsskrift for Logopedi (1)
  • Statped (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)

Artikkelforfatter

  • Guro Kulset Merakerås (2)
  • Beate Heide (1)
  • Camilla Askevold Særsten (1)
  • Emilie Kinge (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Joachim Vogt Isaksen (1)
  • Maren-Johanne Nordby (1)
  • Margareth Barndon (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Siv Vea Grønneberg (1)
  • Torunn Einbu (1)
  • Yuliya Haugland (1)
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel

Når skolen blir en fiende

Å tilrettelegge for elever med nevroutviklingsforstyrrelser er en kompleks oppgave. Det finnes ingen universelle programmer for slik tilrettelegging, så den må som oftest tilpasses individuelt. For å hindre alvorlig frafall i skolen – og at skolen blir en fiende – trengs innsikt og kunnskap.

Publisert: 05.05.2019 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2019
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagfellevurdert

AD/HD –beskrivelse av diagnose og eksempler på tiltak for elever i grunnskolen

Barn i den norske enhetsskolen har rett på en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Dette er ledestjerner som i seg selv er vanskelig å oppnå, men når barn og unge har en utfordring eller diagnose, bør tiltak som iverksettes springe ut fra kompetanse om det enkelte barn og deres behov. Barn og unge med diagnosen AH/HD er ulike, men enkelte kan ha behov for særskilt tilrettelegging for at de skal få en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Faglige og sosiale tiltak kan derfor være avgjørende for deres livskvalitet og læring.

Publisert: 13.02.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2019
Artikkel

Åpenhet om ADHD knuser mytene

– Åpenhet er veien til færre myter rundt ADHD, sier student Linn Renate Lerøen. Hun har ADD, en form for ADHD som går ut over oppmerksomheten, og hun er en av ekspertene i forskningsprosjektet.

Publisert: 28.10.2018 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel

Skytetrening midt i blinken for barn

Skyting kan gi barn bedre konsentrasjonsevne. Det kan gi en lettere skolehverdag for flere.

Publisert: 17.04.2018 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert

Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås?

ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Artikkel

Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn

Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der.

Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Barn med ADHD har god nytte av «hjelp i lomma»

For barn som trenger hjelp av såkalt velferdsteknologi for å få hverdagen til å fungere, er det viktig at hjelpen er usynlig for andre. Mange har god hjelp av en app som kan installeres i telefonen.

Publisert: 14.12.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD

Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert

Når skolen blir motstander

Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer,  men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet.

Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Kronikk

Når pressen skriver om ADHD handler det om biologi

I pressen formidles ADHD som et biologisk og individuelt fenomen. Den sterke betoningen av individuelle løsninger, enten de omtales som gode eller dårlige, fører til at miljømessige eller sosiale perspektiver på ADHD blir usynlige i den offentlige debatten.

Publisert: 23.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre.

Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Tilpasset opplæring i kroppsøving

I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD .

Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel

Støy meir effektivt enn ADHD-medisin

Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie.

Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel

Når også foreldrene har ADHD

– Som å se på 20 tv-kanaler samtidig, sier en mor med ADHD. Når både foreldre og barn i samme familie har ADHD, blir hverdagen ekstra krevende.

Publisert: 31.05.2016 Hentet fra NTNU
Fagartikkel

Bokstavbarna

I denne artikkelen blir vi nærmere kjent med Ingrid, Carl og Kari. Ved hjelp av beskrivelser og utsagn får vi et innblikk i hvordan det kan oppleves å være et «bokstavbarn». Selv om atferdstrekkene kan variere både i styrke, type og omfang, er det likevel en del fellestrekk ved disse barna, nemlig at deres vansker først og fremst kommer til uttrykk i deres samhandling med andre.

Publisert: 08.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo