Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Alternativ pedagogikk (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)

Artikkelkilde

  • FoU i praksis (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Karen Bauer (1)
  • Knut Steinar Engelsen (1)
  • Line Togsverd (1)
  • Marit Kulild (1)
  • Oline Pedersen (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Når præstation bliver en leg og leg en præstation

Når leg bliver beskrevet som en “unproblematically inclusive experience”, risikerer vi at overse, at enhver uddannelsespraksis – legende eller ej – rummer implicitte såvel som eksplicitte krav og forventninger til studerende, og at studerendes faktisk oplever og erfarer sådanne praksisser forskelligt.

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

«Det var som en espresso» – erfaringer med undervisning i bevegelse i høyere utdanning

Hvordan er det mulig å gjennomføre en del av undervisningen i bevegelse, og hvordan opplever studenter undervisningen med innlagte bevegelsessekvenser?

Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 2/2024
Fagfellevurdert

Improvisasjon som bindeledd mellom teori og praksis i profesjonsutdanninga til lærarstudenten

Vår konklusjon er at det å arbeida bevisst med improvisasjon i lærarutdanninga kan fungera produktivt som eit positivt bidrag til studentane si profesjonsforståing og i utvikling av handlingskompetanse og tryggleik i møte med elevane.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo