Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Lærerutdanning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (3)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Susanne Dorthea Dietrichson (2)
  • Christian Lomsdalen (1)
  • Hanne Linn Skogvang Stork (1)
Artikkel

– Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn

Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker.

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Er læreryrket et omsorgsyrke?

Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen?

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel

Foreldrene som ville bytte ut en homofil lærer

Hvilke grenser gjelder for fritaksretten i norsk skole, og hvordan balanseres den opp mot for eksempel ansattes rettigheter? Et foreldrepar fra Rogaland så det som problematisk at deres barn skulle lære om seksuelt mangfold, spesielt når læreren som stod for undervisningen, var homofil.

Publisert: 22.11.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel

Fra skoletaper til arbeidskar

– Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo