Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (3)
  • Forskning og metode (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Andreas Eriksen (1)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
Fagartikkel

Lærerrollen krever integrering av etikk og forskning

Lærere skal bruke både moralsk og forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse. Men hvordan henger disse to kunnskapsformene sammen? En fruktbar vei kan være å anse læreres forståelse og bruk av forskning som en egen handlingssjanger, der profesjonell integritet setter premissene.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo