Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Gregor Maxwell (1)
  • Jessica Aspfors (1)
  • Marit Aas (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Yngve Antonsen (1)
Fagartikkel

Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen

Grunnskolelærere med mastergrad har ulik grad av støtte og samarbeid med kolleger i yrkesstarten. Etter fem år bidrar de til profesjonell læring og skoleutvikling, men er kritiske til for mye toppstyring.

Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Ledelse av skoleutvikling – en kunnskapsoversikt

Selv med ulike perspektiver på hvordan man skal arbeide med skoleutvikling, så vil man alltid ende opp med en fellesnevner: samhandling mellom ledelse og personalet.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Artikkel

Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet

Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo