Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (6)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (6)
  • Organisering (4)
  • Kontroll og tilsyn (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Ledelse (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (3)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ane Bergset Mandal (1)
  • Bjørn Bolstad (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Maja Sandmo Grip (1)
  • Marianne Tevik Singstad (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Stine Ekornes (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider!

KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen.

Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging?

Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet

KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler.

Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Kronikk

Binding av lærartid og elevresultat

KS har ikkje gitt opp ambisjonane om å binda meir av arbeidstida til lærarane, ut frå ein argumentasjon om at elevane vil læra meir på denne måten. Men det kan bli ei utfordring å dokumentera ein samanheng mellom meir bunden arbeidstid og læringsresultat. Det KS har lagt fram til no, er ikkje godt nok.

Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo