Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (4)
  • Atferd (4)
  • Overgangsfaser (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Skjervold (1)
  • Anne Martinsen (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Solveig Hoseth (1)
  • Thomas Kristian Tollefsen (1)
Fagartikkel

Tourettes syndrom og selvregulering

Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Forsterket oppfølging i overgangen barnehage–skole for barn med utfordrende atferd

Overgangen mellom barnehage og skole er sårbar for alle barn, og ekstra sårbart hvis et barn har utfordrende atferd. Denne artikkelen tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid i Ålesund kommune der fokus har vært på hvordan man kan tilrettelegge for at disse barna skal få en best mulig start på sin skolegang.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel

«Det er nå godt at hun bryr seg» - Elever med AD/HD og deres opplevelse av relasjon til kontaktlærer

Denne artikkelen bygger på en intervjustudie av tre elever med AD/HD om hvordan de opplever skolehverdagen og relasjonen til kontaktlæreren sin.

Publisert: 20.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel

God skolestart for urolige barn

Denne artikkelen tar for seg et prosjekt som har om mål å sette i verk tiltak for å gi urolige barn en god skolestart og forhindre konsekvensene av feil oppfølging og mangel på tilrettelegging. En mor pekte ut prosjektets mål ved å fortelle om et barn som før høstferien i 1. klasse hadde opplevd ikke å bli invitert i to fødselsdager.

Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo