Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)

Artikkeltema

  • Atferd (11)
  • Psykisk helse (11)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • ADD/ADHD (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Selvregulering (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • NTNU (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Lesesenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Ina Midttveit (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Sølvi W. Normannsen (2)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Gro Strømsheim (1)
  • Inger Størseth Haarr (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Artikkel

Overraskende funn om ADHD kan hjelpe flere av jentene som sliter

ADHD kan forverre angst, og angst kan forverre ADHD. Jenter er særlig sårbare for å utvikle angstlidelser, men nå har forskere oppdaget noe som kan bidra til å bremse – eller hindre utviklingen.

Publisert: 13.05.2025 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Akuttplassering av barn kan være skadelig for noen

En ny studie avdekker at barnevernets akutte plasseringer av barn, legitimert med nulltoleranse mot vold, kan være mer skadelig enn hjelpsom.

Publisert: 29.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Den penes problem

Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Kan vi noen gang bli kvitt mobbing?

Andelen elever som opplever mobbing øker for andre år på rad. – Det er urovekkende, og uansett hvor godt vi jobber, vil vi nok aldri helt bli kvitt mobbing og andre krenkelser. Likevel, det er heldigvis mye som kan gjøres for å forebygge, håndtere og stoppe mobbing for å få ned tallene, sier Dziuginta Baraldsnes.

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Kan utviklingen av psykopatiske trekk forebygges hos barn og unge?

– For å redusere alvorlig kriminalitet i samfunnet, er det viktig at vi ser om det er mulig å forebygge psykopatiske trekk før de blir kroniske, sier forsker.

Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tilhørighet er viktigere for ungdom med innvandrerbakgrunn enn for andre

For ungdom mellom 10 og 15 år henger tilhørighet sterkt sammen med psykisk helse. Særlig for elever med innvandrerbakgrunn.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen

Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd.

Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hardt arbeid å gå fra rus til arbeidsliv

I sin doktorgradsavhandling har Ragnhild Fugletveit (bildet) intervjuet 15 tidligere rusmisbrukere for å finne ut hvordan de har klart å gå fra et liv i rus til et liv som stabile arbeidstakere. De fortalte om en tøff prosess for å komme dit de er i dag.

Publisert: 30.01.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Årets Eilert Sundt-foreleser: DNA gjør oss til dem vi er

- Foreldre, skole og venner har stor betydning i livene våre, men de bestemmer ikke hvem vi er. I bunn og grunn ville vi vært de samme om vi hadde blitt adoptert bort ved fødselen, sier Robert Plomin.

Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Ungdom bruker selvskading til å dele følelser

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Sliter med mer enn dysleksi

Barn med dysleksi sliter ofte med angst og depresjon i tillegg, men lærerne legger ikke merke til det.

Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo