Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Atferd (4)
  • Barnehage (4)
  • Barnetrinn (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Bent Olsen (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
Artikkel

Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen

En ny studie viser store forskjeller mellom barn fra familier med lav og høy utdanning og inntekt når det kom til selvregulering, ordforråd og atferdsproblemer. Forskjellene ble synlige allerede i barnehagen, og økte utover skoleløpet. – Dette er svært bekymringsfullt, sier forskere.

Publisert: 07.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Er trøst en renspikket trolldomskunst?

KRONIKK: Trøst er et av pedagogikkens suverent mest vesentlige grep og begrep. Men hvorfor blir det ikke gitt noen synlig oppmerksomhet i forskning eller utdanning?

Publisert: 26.10.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Dette er oppdragerstilen som fungerer

En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo