Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Barnehage (4)
  • Demokrati og medvirkning (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Christina Roskaritz (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Jarand Øvreengen Røneid (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Monica Bjerklund (1)
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Me må diskutere danning i barnehagen

Danning i barnehagen er langt meir enn god bordskikk og gode manerar. Det er også å leggje til rette for barnas utforsking og nysgjerrigheit.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel

Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring

Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid

Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo