Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Forskning og metode (3)
  • Ny som lærer (3)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (5)

Artikkelforfatter

  • Anne Furu (1)
  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Aud Torill Meland (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Tove Lafton (1)
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Fagfellevurdert

Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen –en problematisering av erfaringslæringens plass

Denne artikkelen undersøker hva en problematisering av erfaringslæring kan bidra med i forståelsen av studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen.

Publisert: 23.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring

Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser.

Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo