Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (6)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Lek (6)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Heid Osnes (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Hilde Nancy Skaug (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Maria Grindheim (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Silje Marie Hatlestad (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi.

Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren

Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

De minste barna må få utfolde seg mer fritt om de skal utvikle robusthet

En ny studie viser at selv barn ned i 17 måneders alder er i stand til å ta små risikovurderinger når de ferdes ute i naturen. Legger vi for store begrensninger på barn i frykt for at de skal skade seg, utvikler de ikke nødvendig robusthet.

Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen

Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen

Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med?

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo