Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Lek (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Barn (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Christine B. Østbø Munch (3)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Odd Haugstad (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: I går Hentet fra Første steg 1/2025
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert

En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago

I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago.

Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagartikkel

Rollelek viktig for språkutvikling

Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek.

Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Artikkel

Den viktige sammenhengen mellom språk og lek

Det er en sammenheng mellom språk og sosial fungering hos norske barn helt nede i to-tre-årsalderen, viser Elisabeth Brekke Stangelands Ph.d.-arbeid. Dette er viktig kunnskap for alle som jobber i barnehagen, slik at vi kan fange opp de barna som strever, mener hun.

Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo