Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (7)
  • Muntlig språk (7)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Lek (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Forskning og metode (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (7)

Artikkelforfatter

  • Christine B. Østbø Munch (3)
  • Audun Rosslund (1)
  • Cecilie Dyrkorn Fodstad (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Odd Haugstad (1)
  • Steinar Sund (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Stemmen din kan påvirke barnas språkutvikling

Ny studie viser en sammenheng mellom akustiske trekk ved foreldres stemme og tidlig språkutvikling hos 1,5-åringer.

Publisert: 22.09.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel

Fem tips til god språkstimulering i barnehagen

Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på.

Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagartikkel

Rollelek viktig for språkutvikling

Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek.

Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel

Fire veier til godt språkmiljø

Dersom du bruker samtaler, bøker, poetiske tekster og er tilstedeværende i barnas lek, sørger du for å jobbe fram et godt språkmiljø i barnehagen.

Publisert: 07.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Artikkel

Musikk gir mestring

Jenta kunne ikke et ord norsk første dag i barnehagen og gråt ustoppelig i entime. Etter 20 minutter med sanglek danset hun med de andre.

Publisert: 16.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Artikkel

Bruk av musikk gir bedre språkopplæring

I Bergen har barnehagene tatt i bruk musikk i språkopplæringen. Resultatet er blitt modigere barn med større språkferdigheter. Barna er blitt tryggere på seg selv, og spesielt gjelder dette barn med minoritetsbakgrunn.

Publisert: 20.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo