Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Muntlig språk (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Språkvansker (2)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Norsk (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (5)

Artikkelforfatter

  • Anne Berg (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Ida Sagstuen (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Janne Godø Bjerknes (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Ragnhild Rekve Heitmann (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
Fagartikkel

Barnesamtaler som tiltak i barnehagen

I denne artikkelen blir det gjort rede for hvordan PP-tjenesten som ledd i et systemarbeid hjalp en barnehage å komme i gang med og å gjennomføre barnesamtaler. To av barnehagelærerne ble i etterkant intervjuet om hvordan de vurderte sin egen kommunikasjon i dialogen med barna.

Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2022
Fagartikkel

Barns lytteevne og auditive prosesseringsferdigheter

En god lytteevne er viktig for barns språkutvikling og kan også ha stor betydning når det gjelder barns hukommelse, oppmerksomhet og faglige utvikling. Forfatteren av denne artikkelen mener derfor at man i barnehage og skole bør være mer oppmerksomme når det gjelder å undersøke barns lytteferdigheter og sette i verk tiltak overfor de barna som strever med dette.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Skaper vi språkforskjeller mellom jenter og gutter i barnehagen?

Denne artikkelen handler om at statistikk og forskning de siste årene stadig har fremstilt gutter som «tapere» i utdanningssystemet som helhet og spesielt når det gjelder språklig kompetanse. Forfatteren av denne artikkelen ønsker å sette søkelyset på om disse språklige forskjellene mellom jenter og gutter kan bli skapt allerede i barnehagen. Erfaringer, funn og resultater fra egen kvalitativ barnehageforskning blir presentert i artikkelen.

Publisert: 02.02.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2016
Fagartikkel

Naturlig småbarnsstotring eller begynnende stamming

Førskolebarn i 2–5-års alderen er i sin mest aktive utviklingsvekst, og de har ofte brudd i talen i mindre eller større grad. Det som kan karakteriseres som normal ikke-flytende tale, ofte kalt småbarnsstotring eller småbarnshakking går som oftest over av seg selv. Det kan imidlertid være vanskelig å skille normal småbarnsstotring fra begynnende stamming.

Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2013
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo