Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Oppvekst og levekår (13)
  • Samarbeid med hjemmet (13)
  • Psykisk helse (4)
  • Atferd (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Organisering (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (4)
  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Eline Grelland Røkholt (2)
  • Ingrid Johnsen Hogstad (2)
  • Line Fredheim Storvik (2)
  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Charlotte U. Johannessen (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Turid Bie (1)
  • Vigdis Alver (1)
Artikkel

Er foreldre i dag for ettergivende?

Er det barna som i stor grad styrer «showet» i dagens samfunn? – Mange voksne er for ettergivende, men vi kan snu denne negative trenden ved å bli mer autoritative i møte med barn, sier Pål Roland.

Publisert: 01.11.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Små barns mulighet til å delta i sorgpraksiser i hverdagslivet i barnehagen. En sosiokulturell analyse av utfordringene med å forstå og møte barnehagebarns sorg

Det synes å være et kvalifikasjonskriterium for deltakelse i sorgpraksiser; et kriterium som ikke finnes når det gjelder andre sosiale praksiser barn deltar i som del av sin utvikling, som for eksempel å snakke for å lære språk.

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 3/2024
Fagfellevurdert

«Helt som normalt.» Foreldresamarbeid i barnehagen når en forelder er alvorlig syk av en dødelig sykdom

Barnehagens sorgstøtte er en grunnleggende, nødvendig komponent i en helhetlig omsorg for det sørgende barnet. Da blir det et problem om sykdom og død ikke er legitime samtaletema i foreldresamarbeidskontrakten.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Podcast

Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen?

Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med?

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna

Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel.

Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Flere betaler lavere pris i barnehagen

Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen.

Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko

Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo