Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter». Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna? Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene. Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Podcast Lærerrommet: Hva er vennskap og fellesskap i barnehagen? Hva er vennskap mellom barn, hvordan kan det legges til rette for det? Hva kjennetegner gode fellesskap i barnehagen og hvordan kan det jobbes med? Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring? Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna. Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagfellevurdert Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)