Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Forskning og metode (5)
  • Organisering (5)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Paideia (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Bent Olsen (1)
  • Carl Cato Wadel (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marion Oen (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play

På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek.

Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Samlederskap i barnehagen. Erfaringer med delt lederskap mellom likestilte pedagogiske ledere

Hva er positive og utfordrende sider ved delt ledelse? Hva er sentrale forutsetninger for å få til et velfungerende samarbeid mellom pedagogiske ledere i et delt lederskap?

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 38) 1/2021
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna?

Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene.

Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Fagfellevurdert

Kunnskap og symbolsk dominans – en studie av kampen om barnehagen

Gjennom fire ulike fortellinger fra barnehagepedagogikkens verden ser forfatteren på sammenhenger mellom makt og kunnskap, som barnehagens personale inngår i.

Publisert: 15.05.2014 Hentet fra Paideia Vol 7. 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo