Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Læreplaner (5)
  • Organisering (5)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (3)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Carl Cato Wadel (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Jon Kaurel (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Mona Winsnes (1)
Fagartikkel

20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning

I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.

Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagartikkel

Hva er en pedagogisk aktivitet i barnehagen?

Mye kan tyde på at noen barnehageansatte kan ha en for snever forståelse av hva som er pedagogiske aktiviteter.

Publisert: 08.04.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for å få et godt barnehagemiljø

For å få et godt psykososialt barnehagemiljø er det viktig at personalet reflekterer over egen praksis. Praksisfortellinger er et godt verktøy.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Første steg 1/2024
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo