Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Organisering (5)
  • Ledelse (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (5)

Artikkelforfatter

  • Marit Bøe (2)
  • Anne Homme (1)
  • Brit Johanne Eide (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Karin Hognestad (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Kristin Danielsen Wolf (1)
  • Nina Winger (1)
  • Ola Gunhildrud Berta (1)
  • Torill Sæterstad (1)
Fagfellevurdert

Pedagogiske lederes arbeidsroller

Hvilke arbeidsroller er framtredende hos pedagogiske ledere i barnehagen, og hvordan opplever pedagogiske ledere sine arbeidsroller?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Alle må med: Styreres erfaringer med å etablere og utvikle profesjonelle læringsfellesskap i barnehagen

Den nasjonale barnehagestrategien legger til grunn at gode barnehager kjennetegnes ved at personalet sammen skal utvikle det pedagogiske arbeidet i profesjonelle læringsfellesskaper, og slik sikre en arbeidsform og prosess som bidrar til å realisere idéen om barnehagen som en lærende organisasjon.

Publisert: 20.03.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol.21) 3/2024
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen

I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap?

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo