Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel Slik kan du støtte barn som er pårørende Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død? Her er 8 tips til samtalen. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Slik har det gått med barnehagene under korona Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn. Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Det er viktig å ta bekymring på alvor Føler du som jobber i barnehagen, en vedvarende uro for hvordan et barn har det hjemme? Da er det viktig å ta bekymringen på alvor, viser en svensk studie. Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Fagartikkel Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen. Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel Fosterbarn med tilknytningsvansker - med fokus på behov for tilrettelagte tiltak i barnehagen I denne artikkelen blir det rettet fokus mot en gruppe utsatte barn; fosterbarn med tilknytningsvansker. Mange fosterbarn har med seg en tung bagasje før de kommer til fosterhjemmet. Det handler ofte om vanskelige oppvekstforhold som har vært preget av ulike former for omsorgssvikt over tid. Publisert: 17.06.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011