Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Samarbeid med hjemmet (8)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Atferd (2)
  • Organisering (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Overgrep (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (4)
  • Spesialpedagogikk (3)
  • Læringsmiljøsenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Kristine Bergem (1)
  • Bente Nes Aadnesen (1)
  • Carina Lange Moi (1)
  • Charlotte U. Johannessen (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Finnborg Scheving (1)
  • Hanne Skjelten Tveit (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Royne K. Berget (1)
  • Tove Erna Belland (1)
  • Turid Bie (1)
Fagartikkel

Slik kan du støtte barn som er pårørende

Barn som opplever sykdom og død i familien, kan tåle mye hvis de voksne klarer å opprettholde trygghet og forutsigbarhet i hverdagen.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Korleis kan barnehagen bli betre over tid?

Lokale og nasjonale tiltak skal sikre at barnehagane jobbar aktivt med å bygge kapasitet, både materielt og menneskeleg. Forskarar har undersøkt korleis ein kan få til ei berekraftig utvikling over tid.

Publisert: 13.04.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Bedre foreldremøter når vi deler kunnskap

Fagbaserte foreldremøter gir foreldrene mer respekt for de ansatte, et bedre samarbeid og økt stolthet blant barnehageansatte.

Publisert: 16.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018
Fagartikkel

Bekymret for et barn?

Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko

Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen.

Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel

Foreldreaktiv tilvenning skaper trygge barn

«Det var en drøm i forhold til sånn vi hadde det med det første barnet vårt». Slik oppsummerer et foreldrepar tilvenningen tilbarnehagen etter å ha brukt Jåttåmodellen. Modellen er en foreldreaktiv tilvenning, som vi i Jåttå barnehage i Stavanger har utarbeidet og prøvd ut i over to år nå.

Publisert: 03.06.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
Fagartikkel

Overgang og skolestart for barn med spesialpedagogiske behov

Denne artikkelen fokuserer på utfordringer og muligheter i planlegging og samarbeid om overgang for barn med spesialpedagogiske behov. Samarbeid og kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole er nødvendig for et godt læringsutbytte og en trygg hverdag både for barn og foreldre. Ofte er det også behov for omfattende fysisk tilrettelegging, noe som må planlegges i god tid før skolestart.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Små barn og samlivsbrudd - symptomer og tiltak

Hvilke erfaringer har familieterapeuter med symptomer hos små barn som opplever samlivsbrudd, og hvilke tiltak anbefaler de for norske barnehager. Studien som presenteres her indikerer at barnehagepersonalet har et potensial for å kunne forebygge vansker og hjelpe barn og foreldre som opplever samlivsbrudd.

Publisert: 06.04.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo