Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Samarbeid med hjemmet (14)
  • Mangfold og integrering (5)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Læreplaner (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk barnehageforskning (7)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Eline Grelland Røkholt (2)
  • Gunnhild Bergset (2)
  • Ingrid Johnsen Hogstad (2)
  • Janne Solberg (2)
  • Anne Dorthe Tveit (1)
  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Dag Øyvind Lotsberg (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Gunnar Magnus Eidsvåg (1)
  • Hilde Hjertager Lund (1)
  • Kathrine Rønning Tvinnereim (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Tina Binfield-Skøie (1)
Fagfellevurdert

Profil som konkurransestrategi i norsk barnehage

I delar av Noreg er det no konkurranse om born mellom private og kommunale barnehagar. Mange barnehagar har profilar, og dei private har det oftare enn dei kommunale. Eit for lite utforska spørsmål er om profilane representerer eit pedagogisk alternativ.

Publisert: 11.11.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Små barns mulighet til å delta i sorgpraksiser i hverdagslivet i barnehagen. En sosiokulturell analyse av utfordringene med å forstå og møte barnehagebarns sorg

Det synes å være et kvalifikasjonskriterium for deltakelse i sorgpraksiser; et kriterium som ikke finnes når det gjelder andre sosiale praksiser barn deltar i som del av sin utvikling, som for eksempel å snakke for å lære språk.

Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 3/2024
Fagfellevurdert

Like barn leker best? Likhetens flertydighet

På tross av et stadig mer differensiert samfunn, har likhetstankegangen stått sterkt i det norske samfunnet. Hvordan uttrykker barnehagelærere forståelse av likhet, og hvordan kan dette få betydning for flerkulturelle barns deltagelse i barnehagen?

Publisert: 29.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem?

Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet?

Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert

«Det er veldig forskjellig fra hjemlandet mitt»: Migrantforeldres erfaringer med kommunikasjon og samhandling med barnehagepersonalet

Hvordan kan barnehagefeltet mildne overgangen for foreldre med migrasjonsbakgrunn når barnet deres skal starte i en norsk barnehage?

Publisert: 18.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert

«Helt som normalt.» Foreldresamarbeid i barnehagen når en forelder er alvorlig syk av en dødelig sykdom

Barnehagens sorgstøtte er en grunnleggende, nødvendig komponent i en helhetlig omsorg for det sørgende barnet. Da blir det et problem om sykdom og død ikke er legitime samtaletema i foreldresamarbeidskontrakten.

Publisert: 11.01.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagfellevurdert

«Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen

Hvordan opplever flyktningforeldre samarbeidet og møtet med barnehagen? Hvilke forhold i foreldresamarbeidet bidrar til tilhørighet og anerkjennelse? Funn viser at flyktningforeldrene opplever spenninger mellom gode erfaringer og usikkerhet i møte med barnehagen. Manglende forståelse av kulturelle koder og språkbarrierer ser ut til å komplisere foreldresamarbeidet med barnehagen.

Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 19, No. 3, 2022
Fagfellevurdert

Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen

Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst.

Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen

Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær.

Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagfellevurdert

Kva styrer og kva styrker samspelet mellom barnehagepersonalet og foreldra? Ein studie om kommunikasjon mellom personalet i ein barnehage og foreldre med migrasjonsbakgrunn

Ifølge rammeplan for barnehagen skal det kulturelle mangfaldet i samfunnet kome til uttrykk i barnehagen. Noverande rammeplan legg sterkare enn tidlegare rammeplanar vekt på ressursperspektivet i samband med språkleg og kulturelt mangfald i barnehagen.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 4/2019
Fagfellevurdert

Hverdagsmøtene mellom foreldre og ansatte i barnehagen – nok voksenrammer?

Etter barnehageloven § 1 skal barnehagetilbudet uformes «i samarbeid og forståelse med hjemmet». Hvorfor er det ikke er så mye dialog med foreldrene som en kanskje skulle forvente ut fra rammeplanen?

Publisert: 12.09.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Fagfellevurdert

Åpne barnehager som rekrutteringsarena for ordinær barnehage

Ulikt eierskap gir ulikt fokus på rekruttering til ordinær barnehage. De som leder kommunale barnehager med 4-5 åpningsdager i uka og mange minoritetsspråklige brukere tror mest på rekrutteringseffekter i sin åpne barnehage.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo