Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Barnehage (8)
  • Barnetrinn (4)
  • Spesialundervisning (3)
  • Hørselsvansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (8)

Artikkelforfatter

  • Anne Dorthe Tveit (1)
  • Anne Randi Fagerlid Festøy (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Camilla M.M. Worren (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Karianne Berg (1)
  • Lene Skaget (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Monica Helland Tøsse (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Siv Hillesøy (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Stein Erik Ohna (1)
  • Stine Vik (1)
  • Torill Moen (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Fagfellevurdert

Støy i barnehagen. Barnehageansattes opplevelse av støy og hørselsrelaterte utfordringer

Hørselsskader utgjør omtrent halvparten av meldingene som Arbeidstilsynet mottar om yrkessykdom. Støy i barnehager er en kjent problematikk. Støy kan bidra til blant annet stress, tretthet, irritasjon, konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker samt hørselsrelatert problematikk.

Publisert: 16.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert

Å leke barnet inn

En kvalitativ studie om barn og ansattes perspektiver på å fremme inkludering av alle barn i barnehagen.

Publisert: 07.04.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagfellevurdert

Overgang barnehage–skole for barn med særskilte behov – en systematisk litteraturgjennomgang fra perioden 2015–2021

De fleste barn opplever sannsynligvis overgangen barnehage–skole som spennende og er fylt av forventninger. For andre kan den også representere et kritisk punkt i deres liv. Ikke minst kan dette gjelde for barn med særskilte behov.

Publisert: 09.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2023
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagfellevurdert

Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat

Barnehagen skal være en arena for et inkluderende fellesskap. Hvilke muligheter har barn med cochleaimplantat for deltakelse i barnefellesskapet.

Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagfellevurdert

Tidlig innsats for livslang læring – teori og praksis

Hvordan påvirker de nasjonale føringene for tidlig innsats det arbeidet som pedagogene gjør i barnehager og skoler?

Publisert: 24.05.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2014
Fagfellevurdert

«Ja takk, begge deler» PPTs individ- og systemrettede arbeid i barnehagen

Hvordan ligger forholdene til rette for at PPT kan arbeide systemisk i barnehagen? Om organiseringen av PPT, omfanget av det individrettede og systemrettede arbeidet og PPT-ansattes forståelse og oppfatninger av systemarbeid.

Publisert: 02.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo