Artikkel Skandinavisk barnehageforskning: Flere publikasjoner, høyere kvalitet og mer fra Norge I tillegg er det nå flere forskere som bruker kvantitativ metode og flere studier med fokus på de yngste barna. Det viser den ferske rapporten om empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2020, som KSU har vært ansvarlig for. Publisert: 09.02.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Rapport: Vi har fått mer og bedre barnehageforskning Forskningsstudiene på barnehagefeltet i Skandinavia har blitt flere og har fått høyere kvalitet, viser en rapport Kunnskapssenter for utdanning og FILIORUM har hatt ansvar for. Publisert: 15.06.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Mer og bedre barnehageforskning Vi får stadig flere forskningsstudier i barnehager, og kvaliteten på studiene blir bedre. Det viser denne kartleggingen av skandinavisk barnehageforsking 2006-19. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Forsker om barnehagene for de minste: - Skuffende resultater Mens England har økt barnehagekvaliteten til «god» de siste fem årene, ligger Norge på den nedre delen av skalaen, viser ny OsloMet-studie. Publisert: 03.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Skal alle gå ut og leke selv om det regner? Spanske og engelske barnehagelærere fikk mulighet til å «skygge» sine norske kolleger i en barnehage i Sandnes gjennom aksjonsforskningsprosjektet ToWe. Publisert: 02.06.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Stort flernasjonalt prosjekt skal forbedre småbarns trivsel Sammen med høyere utdanningsinstitusjoner i England og Spania, er Universitetet i Stavanger partner i et stort EU-støttet prosjekt med mål om å forbedre livskvaliteten til barnehagebarn, der fokuset på de vanskeligstilte småbarna står i sentrum. Publisert: 17.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger