Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Forskning og metode (8)
  • Læreplaner (4)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Grete Tøge (1)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Astrid Norkyn (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Heidi Iren Moen Andersen (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Ira Malmberg-Heimonen (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Marianne Maugesten (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Mette Marit Forsmo Jenssen (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Peder Haug (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Therese Saltkjel (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Fagfellevurdert

30 år med inkluderende opplæring i norsk skole

Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte.

Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring

I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Profesjonelle læringsfellesskap og læreres undervisningspraksis

Opplever lærere i kollektivt orienterte skoler med sterke profesjonelle læringsfellesskap høyere grad av profesjonstilfredshet, og har de bedre forutsetninger for å utøve god undervisningspraksis sammenlignet med lærere i skoler hvor det profesjonelle læringsfellesskapet er svakere?

Publisert: 04.03.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 1/2022
Fagfellevurdert

Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen

Å tilpasse opplæringen er et uttalt krav i den norske opplæringsloven. Lærernes samarbeid med andre profesjoner i og rundt skolen er viktig for å inkludere barn med spesielle behov i ordinær opplæring.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Overgangen fra barnehage til skole

Det har gått over 20 år siden seksårsreformen hadde sin inntreden i norsk skole. Samfunnsdebatten preges fortsatt av om samarbeidet i overgangen mellom barnehage og skole er god nok.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert

Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer

Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene.

Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo