Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker. Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av fordelane ved å nytte «lekbasert læring» i småtrinna i skulen. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel – Det er ikke lek om vi må leke Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen. Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet