Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (6)
  • Lek (6)
  • Barnehage (4)
  • Overgangsfaser (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)
  • Barn (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Annbjørg Håøy (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Einar Sundsdal (1)
  • Lene Cherize Haugland Sirevåg (1)
  • Maja Reinåmo Olsson (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
Fagfellevurdert

Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse

Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold.

Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

Det kan se ut til at barn i hovedsak ser på lek som sin egen aktivitet. Mange barn, både i barnehage og skole, opplever at de voksne sjelden deltar aktivt i lek. Det er heller ikke alle barn som ønsker voksne velkommen inn som deltakere i leken. Like fullt påvirkes barns lek av hvordan den blir oppfattet og gitt rom for av ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 23.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Begynneropplæring – et begrep i stadig endring? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget, fra seksårsreformen til fagfornyelsen

Med innføring av femårig grunnskolelærerutdanning ble begynneropplæring et nøkkelbegrep. Dette, sammen med muligheten til å ta master og videreutdanning i begynneropplæring, har bidratt til å gjøre begynneropplæring til et sentralt begrep knyttet til læreres kompetanse.

Publisert: 02.11.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Klatring i trær og hyttebygging: - om barns lek og lekesteder ute

Typisk for lek i naturen er at  barna leker flere sammen. De sosiale relasjonene bygges gjennom fysisk nærhet mer enn verbal kommunikasjon.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 10) 2015
Fagfellevurdert

Til forsvar for barns spontane lek

I denne artikkelen vil vi forfølge FNs forsvar for barns spontane lek. Vi vil gjøre dette blant annet ved å vise at lekens egenverdi står stadig sterkere innen en rekke forskningstradisjoner.

Publisert: 09.04.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 1 (2015)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo