Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (8)
  • Norsk (3)
  • Skriving (2)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Språkvansker (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Barn (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Bente E. Hagtvet (1)
  • Eli Bjørhusdal (1)
  • Gro Ulland (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Hilde Sognnæs Strandos (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Jana Kruse (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Kari-Anne B. Næss (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Liv Inger Engevik (1)
  • Marianne Klem (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Rita Årevik Vikdal (1)
  • Silje Hølland (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
  • Solveig-Alma H. Lyster (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Fagfellevurdert

Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring

I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling.

Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Bildeboken Fy katte! – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn

Artikkelforfatterne har observert og analysert to høytlesingsøkter med bildeboken Fy Katte! av Viermyr og Granhaug. Boken tematiserer følelser og relasjoner, valg og verdier, og har et komplekst samspill mellom tekst og bilder som inviterer til fortolkning. Vi undersøker elevenes responser og hvordan lærer leder den litterære samtalen.

Publisert: 24.03.2021 Hentet fra Barn (Vol. 38) 4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Is a faster pace of letter instruction associated with other teaching practices?

De siste årene har det gått i retning av en raskere bokstavlæring i norske førsteklasser. Å introdusere bokstavene raskere kan endre undervisningspraksis mer generelt, ikke bare ved å frigjøre tid til mer individuelt tilpasset lese- og skriveopplæring, men også ved å gjøre det mulig for elever å begynne å lese og skrive tekster tidligere.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 2/2019
Fagfellevurdert

Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar

Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Litteratursamtalens danningspotensial

- Teksten og samtalen om den, øver opp elevenes etiske og estetiske refleksjonsevner.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Fagfellevurdert

Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing?

Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset.

Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert

Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter – En metaanalytisk tilnærming

Hvilken sammenheng er det mellom barns ferdigheter i muntlig språk i førskolealder og de leseferdighetene de utvikler senere i utdanningsløpet? Forskere i denne artikkelen har analysert flere studier som har gått over flere år og har funnet flere klare sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter, ordavkoding og leseforståelse.

Publisert: 02.03.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo