Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvordan forberede barn til skolestart? Barnehagelærere i krysspress Barnehagelærerne synes det er vanskelig å møte kravene som myndighetene stiller til «skoleklare» barn. Det viser forskning fra Senter for profesjonsstudier ved OsloMet. Publisert: 17.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet