Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (6)
  • Samarbeid med hjemmet (6)
  • Oppvekst og levekår (5)
  • Overgangsfaser (3)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (2)
  • Barn (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Annbjørg Håøy (1)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Atle Rønnestad Kaasin (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnes (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
  • Jostein Paulgård Østmoen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen?

Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo