Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (5)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Barnehage (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Haugland Balsnes (1)
  • Anne Liv Kaarstad Lie (1)
  • Anne-Lise Sæteren (1)
  • Dieuwer ten Braak (1)
  • Elise Farstad Djupedal (1)
  • Ingunn Størksen (1)
  • Jorun Christensen (1)
  • Lillian Kirkvold (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Ragnhild Lenes (1)
  • Torill Moen (1)
Kronikk

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen

KRONIKK: En ny studie viser at det er store forskjeller allerede i barnehagen mellom barn av foreldre med høy og lav utdanning og inntekt, og forskjellene vedvarte eller økte utover skoleløpet.

Publisert: 17.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Våger regjeringen å gjøre skolen mer praktisk?

Skal vi endelig få praktiske fag tilbake i skolen? Regjeringen legger frem den såkalte Ungdomsmeldingen denne uken. Er politikerne modige nok?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende

Regjeringens ferske strategiplan for digital kompetanse i barnehage og skole hopper uelegant over helt sentrale utfordringer.

Publisert: 07.06.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Instrumentopplæring forbedret klassemiljøet

Kulturskolelærere underviste tredjeklassinger ved Tordenskjoldsgate skole i ett år. Todda-prosjektet er et eksempel til etterfølgelse for andre skoler.

Publisert: 09.10.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Spesialundervisning mot nye mål og ny mening

Spesialundervisningen i den norske grunnskolen er for dårlig.

Publisert: 06.06.2018 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo