Artikkel – Det er ikke lek om vi må leke Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Barna ønsker seg mer lek i klasserommet Barna i førsteklasse ønsker seg mer leketid i skoletiden, spesielt inne. Det kommer frem i en ny rapport om seksårsreformen. Publisert: 28.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Lærerrommet: Mer lek i skolen, hvordan? Det har blitt mindre lek på barnas premisser i skolen, og hva kan gjøres med det? Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet