Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Irene Trysnes (1)
  • Kristin Gregers Eriksen (1)
  • Pauline Book (1)
  • Ronald Mayora Synnes (1)
Kronikk

Elever med ulike bakgrunner er en styrke

Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Vi må snakke om rasisme også med yngre barn

KRONIKK: NRK supers temadager om rasisme gir de yngre skolebarna en tiltrengt kilde til kunnskap om et sensitivt, og dessverre for mange veldig relevant, tema.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mange unge muslimer og kristne er redde for å ytre seg om religion i sosiale medier

De muslimske guttene opplever dette verst. De utsettes for et dobbelt stigma. Det er knyttet både til sosial ekskludering og stempling som ekstremist, skriver kronikkforfatterne.

Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo