Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (10)
  • Samfunnsfag og historie (10)
  • Læreplaner (4)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (10)

Artikkelforfatter

  • Evy Jøsok (2)
  • Joke Dewilde (2)
  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Anne Skaret (1)
  • Birgitte Bjønness (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Hege Alnæs (1)
  • Helen Margaret Murray (1)
  • Ida Tolgensbakk (1)
  • Kaja Wold (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Kristoffer Slettholm (1)
  • Maja Michelsen (1)
  • Nora E. Hesby Mathé (1)
  • Ole Kolbjørn Kjørven (1)
  • Stian Bernhard Syversen (1)
  • Thor-André Skrefsrud (1)
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer

Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om.

Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

FN-dagen i skolen fra et elevperspektiv

FN-dagen markeres på mange skoler i Norge. Måten denne dagen feires på mange steder, er blitt kritisert. Likevel vet vi lite om hvordan elevene faktisk opplever slike markeringer.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Fagartikkel

Demokratiet, teknologien og skolen

Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet

Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag.

Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Penger, pålegg og panda– NRKs framstilling av den politiske debatten til barn

Supernyttdebatten gjør den politiske debatten tilgjengelig for barn, med mange gode grep for å gi barn muligheten til å forstå hva samfunnsdebatten kan handle om. Programmet gir i mindre grad innsikt i hva som kjennetegner reell politisk argumentasjon, og læreren bør supplere med spørsmål som åpner opp for diskusjoner om debatt som sjanger.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Fagartikkel

Demokrati i den nye læreplanen

Ein føresetnad for å kunna undervisa i det tverrfaglege temaet demokrati og medborgarskap er at ein har ei klar oppfatning om kva ein vil leggja i omgrepet demokrati. Den overordna delen av læreplanen er basert på tre ulike idear om kva demokrati som skuletema skal vera.

Publisert: 13.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Bærekraftig utvikling: Utforskende arbeidsmåter

Gjennom utforskende arbeidsmåter får elevene selv en mulighet til å identifisere og utforske relevante problemer og finne gode løsninger. Slik kan skolen bidra til å gi barn og ungdom håp til framtiden og vise at en innsats fra hver enkelt nytter og er nødvendig.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Bedre skole 2/2017
Fagartikkel

Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser?

Mens elever, lærere og foreldre er begeistret over internasjonale uker, er forskningslitteraturen skeptisk og mener slike tiltak kan forsterke skillelinjer blant elevene.

Publisert: 21.01.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo