Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)

Artikkeltema

  • Barnehage (9)
  • Demokrati og medvirkning (9)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (4)
  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Brit Johanne Eide (1)
  • Christina Roskaritz (1)
  • Elise Løvereide (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Jarand Øvreengen Røneid (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Kristin Danielsen Wolf (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Marianne Undheim (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Monica Bjerklund (1)
  • Nina Winger (1)
Fagfellevurdert

Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen

Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre.

Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel

Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser

Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet.

Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Me må diskutere danning i barnehagen

Danning i barnehagen er langt meir enn god bordskikk og gode manerar. Det er også å leggje til rette for barnas utforsking og nysgjerrigheit.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Første steg 3/2021
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Samiske barnehager kan fremme barns livsmestring

Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Det kinesiske barnehagetilsette oppfatta som å vise gode forbilde, oppfatta norske barnehagetilsette som elitistisk

I den norske barnehagen hang dei opp alle borna sine teikningar, mens i den kinesiske barnehagen var det gjerne berre dei mest eksemplariske teikningane som fekk plass.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid

Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagfellevurdert

Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen

I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap?

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo