Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Digitale ferdigheter (5)
  • Klasseledelse (3)
  • Læremidler (2)
  • Engelsk (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Valgfag (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (5)

Artikkelforfatter

  • Andreas Lund (1)
  • Eli-Marie Danbolt Drange (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Hilde Brox (1)
  • Ingrid K. Jakobsen (1)
  • Ingvill Rasmussen (1)
  • Knut-Andreas Christophersen (1)
  • Toril Aagaard (1)
Fagfellevurdert

Læreres mestringsforventninger til å undervise i teknologirike læringsomgivelser og deres opplevde utfordringer

Hva forklarer læreres mestringsforventninger knyttet til jobben med å undervise i skolefag i teknologirike læringsomgivelser?

Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Acta Didactica Vol 12, Nr 1 (2018)
Fagfellevurdert

Wiki, tekster og arbeidsmåter i morgensdagens engelskfag: Et eksempel fra lærerutdanninga

- Hvordan kan wiki brukes i engelskundervisningen for å la nye og tradisjonelle teksttyper møtes i digital interaksjon.

Publisert: 24.10.2015 Hentet fra Acta Didactica Vol 8 nr. 2/2014
Fagfellevurdert

Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?

- Læreren spiller en nøkkelrolle i utviklingen av nye undervisnings- og læringsmåter, og det er først når læreren integrerer teknologien i sin undervisning at nye praksiser oppstår.

Publisert: 23.10.2015 Hentet fra Acta Didactica Vol 8 nr. 2/2014
Fagfellevurdert

Læringsressurser og lærerrollen - et partnerskap i endring?

Lærerboka har mistet sin suverene posisjon som eneste kunnskapskilde. Internett og utenomfaglige aktiviteter gjør at lærerne "designer" sine egne undervisningsopplegg, såkalte hybride praksiser.

Publisert: 10.06.2015 Hentet fra Acta Didactica 1/2015
Fagfellevurdert

Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole

Norsklærere opplever det som utfordrende å bruke digitale verktøy i dagens undervisning. Den didaktiske praksisen bør derfor tilpasses slik at den fungerer godt i teknologirike klasserom.

Publisert: 01.06.2015 Hentet fra Acta Didactica Vol 9, Nr 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo