Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (8)
  • Forskning og metode (8)
  • Lærerutdanning (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Læremidler (3)
  • Læreplaner (3)
  • Klasseledelse (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (8)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Tømte (2)
  • Agnete Bueie (1)
  • Cay Gjerustad (1)
  • Hjørdis Hjukse (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Lina Rebekka Kobberstad (1)
  • Lise Øen Jones (1)
  • Marianne Øfstegaard (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Ole Johan Eikeland (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Siri Wieberg Klausen (1)
  • Synnøve H. Amdam (1)
  • Tarja Irene Tikkanen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
  • Øystein Olav Skaar (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Why Are Norwegian Education Authorities Digitising Education? An Analysis of Political Arguments in Policy Documents

Over hele verden er interessenter innen utdanning opptatt av å tilby skoler tilgang til digital teknologi. Norge er intet unntak. Siden 2006 har digitale ferdigheter blitt ansett som grunnleggende ferdigheter som bør gjennomsyre alle skolefag, på tvers av klassetrinn.

Publisert: 23.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 4/2023
Engelsk — Fagartikkel

A Call for Bildung. Addressing the Challenges of a Digitalized Education

Implementeringen av ny teknologi innen utdanning har fulgt en forutsigbar syklus av romantisering, teknologisk determinisme og moralsk teknologi-panikk.

Publisert: 20.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway

Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner.

Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency

Digital utvikling skaper store muligheter innen læring dersom den brukes strategisk. Det kan imidlertid også føre til at studenter drukner i digitale arkiver, kaster bort tid på formålsløse søk, sliter med å skille verifiserbar informasjon fra falsk og bruker kopier- og lim inn når de svarer på oppgaver.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Online or offline – Does it matter? A study of in-service teachers’ perceptions of learning outcomes in Norway

Beslutningstakere og lærerutdannere skalerer opp omfanget av nettbaserte videreutdanningsprogram for lærere. Vi undersøkte hvordan lærere som jobber i skolen i Norge oppfattet læringsutbyttet for videreutdanningsprogram for lærere gjennomført enten på studiesteder eller på nett.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics

I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo