Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Digitalisering (6)
  • Høgskole og universitet (6)
  • Forskning og metode (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (6)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Tømte (2)
  • Ammar Bahadur Singh (1)
  • Ana Karina de Oliveira Nascimento (1)
  • Anders I. Mørch (1)
  • Cato R. P. Bjørndal (1)
  • Cay Gjerustad (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Lina Rebekka Kobberstad (1)
  • Michele Knobel (1)
  • Petter Mathisen (1)
  • Synnøve H. Amdam (1)
  • Tarja Irene Tikkanen (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway

Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner.

Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Online or offline – Does it matter? A study of in-service teachers’ perceptions of learning outcomes in Norway

Beslutningstakere og lærerutdannere skalerer opp omfanget av nettbaserte videreutdanningsprogram for lærere. Vi undersøkte hvordan lærere som jobber i skolen i Norge oppfattet læringsutbyttet for videreutdanningsprogram for lærere gjennomført enten på studiesteder eller på nett.

Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 4/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

An Analysis of Participants’ Experiences from the First International MOOC Offered at the University of Oslo

I denne artikkelen gjennomgår Ammar B. Singh og Anders I. Mørch funn fra det første internasjonale "massive open online course" (MOOC) som ble tilbudt ved Universitetet i Oslo i 2015. Kurset hadde tittelen «What Works: Promising Practices in International Development».

Publisert: 01.04.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 13) 1/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

What's to be learned? A Review of Sociocultural Digital Literacies Research within Pre-service Teacher Education

Denne artikkelen kartlegger nyere sosiokulturelle studier om digital kompetanse og lærerutdanning i ulike deler av verden. Forfatterne tar utgangspunkt i begrepet «new literacies», forstått som nye, differensierte måter å skape og dele mening om verden på, og som går utover det rent skriftlige. «Digital literacies» legger vekt på literacy-praksiser i den digitale verden.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 12) 3/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

Tablets as a digital tool in supervision of student teachers’ practical training

Prosjektet «Tablets in Practicum Supervision» har fulgt nettbrett brukt i veiledningsprosessen under lærerutdanningen. Og funnene er svært positive.

Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 11) 4/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo