Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Digitalisering (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)

Artikkelforfatter

  • Anne Helene Strand-Andersen (1)
  • David Lansing Cameron (1)
  • Eva Margareta Engenes (1)
  • Gitte N. Gjersdal (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
Fagartikkel

Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen

Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Vedvarende lese- og skrivevansker – noen digitale muligheter

Det å integrere digitale læremidler i undervisningen er krevende, ettersom mange lærere har liten kompetanse på didaktikk som integrerer digitale verktøy. Med utgangspunkt i tre typiske elever som på ulike måter sliter med skolearbeidet, presenteres her programvare som den vanlige lærer kan ta i bruk i arbeidet med lesing og skriving.

Publisert: 07.07.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo