Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Digitalisering (7)
  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Skriving (4)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Digital Literacy (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (2)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Gunhild Kvåle (2)
  • Ana Karina de Oliveira Nascimento (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Linda Victoria Moland Undrum (1)
  • Marianne Engen Matre (1)
  • Michele Knobel (1)
  • Morten Boeriis (1)
  • Peter Andersson (1)
  • Sylvana Sofkova Hashemi (1)
Fagfellevurdert

«Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier

Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig.

Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Critical literacy and digital stock images. The interests of the uninteresting images

Hvordan og hvorfor kan kommersielle digitale bildebanker være egnede ressurser for kritisk literacy-arbeid?

Publisert: 03.01.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 18) 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Speech-to-Text Technology as an Inclusive Approach: Lower Secondary Teachers’ Experiences

Tale-til-tekst-teknologi gjør det mulig for elevene å skrive med stemmen. Denne kvalitative studien utforsker seks læreres erfaringer med å introdusere slik teknologi i ungdomsskolen.

Publisert: 04.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn

Artikkelen undersøker literacy-syn og kvalitetstrekk i abc-apper fra kommersielle produsenter ved å analysere ni abc-apper for norskspråklige førskolebarn. Appene domineres av sju typer literacy-aktiviteter: bokstav-lyd-kopling, bokstavutforming, staving, hukommelsesaktiviteter, tekstproduksjon, lesing og sang. Hva slags literacy-forestillinger er appene innskrevet med?

Publisert: 23.02.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Fagfellevurdert

Grunnleggende ferdigheter for arbeidslivet? Bruk og betydning i restaurant- og matfagyrker

Denne studien viser at det er grunn til å se på hvordan de grunnleggende ferdigheter bør utformes i yrkesopplæringen, slik at de får en mer relevant rolle for senere yrkesutøvelse. Særlig i forhold til å utvikle elevenes evne til livslang læring og kvalifisere dem til senere lederoppgaver der bruk av grunnleggende ferdigheter er en større del av arbeidshverdagen.

Publisert: 06.09.2017 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) Vol. 7, No. 1/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

What's to be learned? A Review of Sociocultural Digital Literacies Research within Pre-service Teacher Education

Denne artikkelen kartlegger nyere sosiokulturelle studier om digital kompetanse og lærerutdanning i ulike deler av verden. Forfatterne tar utgangspunkt i begrepet «new literacies», forstått som nye, differensierte måter å skape og dele mening om verden på, og som går utover det rent skriftlige. «Digital literacies» legger vekt på literacy-praksiser i den digitale verden.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 12) 3/2017
Engelsk — Fagfellevurdert

Screen-based literary practices in Swedish primary schools

Det digitale samfunnet fører med seg nye måter å lese og skrive på. Følger skolen med i utviklingen?

Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy Vol. 11, 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo