Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Motivasjon (4)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Bernt Arne Bertheussen (1)
  • Jon Arne Løkke (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Fagfellevurdert

Zoom fatigue under covid-19-pandemien: Hva innebærer fenomenet, og hvordan kan det forebygges?

Pedagogisk bruk av digital teknologi krever andre fremgangsmåter enn dem som brukes i vanlig, fysisk undervisning. Derfor er det viktig å få mer kunnskap om fenomenet Zoom fatigue og hva som kan forebygge slik fatigue.

Publisert: 13.09.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 4/2022
Fagfellevurdert

Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid

Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Fagfellevurdert

Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring

Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo