Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (4)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (3)
  • Henrik Skaug Sætra (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
Artikkel

Hva kjennetegner digitalt utenforskap for barn og unge?

Stipendiat Veslemøy Fossum Johansson forsker på hva det innebærer for barn og unge å oppleve digitalt utenforskap. Målet er å utforme mer inkluderende løsninger.

Publisert: 18.06.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Skolen og samfunnet svikter de unike teknologitalentene

Unge som mestrer avansert programmering er en oversett gruppe som ikke får noen drahjelp til å utvikle det tekniske talentet. Ifølge ny forskning faller unge kodere utenfor både på skolen og blant jevnaldrende.

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett

Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft.

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg

Når vi vokser opp med maskiner

Det skjer noe med oss mennesker når vi ikke lenger omgås andre mennesker. Når barna våre får sosiale roboter og virtuelle venner mister de viktig sosial trening. Våre eldre får myke robotdyr som roer dem ned, fordi vi reagerer på disse som om de er levende. Når vi vet at slike verktøy er effektive fordi de lurer oss, er vi da komfortable med å bruke dem?

Publisert: 18.09.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo